Annons:
Etikettallmänt-snack-om-dbt
Läst 407 ggr
MissFlisan
5/14/14, 9:31 PM

DBT vänner?

Hur är det för er? Har ni fått några vänner när ni gått på DBT eller annan terapi? Har ni fått någon vänskap som har fungerat som du har haft kvar efter terapin? Tycker ni att det fungerar att  ha en frisk realtion sen?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
Challa86
5/15/14, 2:20 PM
#1

Jag har inte fått några vänner genom DBT. Visst hejar vi tjejer på varandra när vi ser varandra på stan eller så, men det har inte blivit mer än det. 
Däremot arbetstränade jag för sådär två år sedan eller så (räknas det som terapi?) och lärde känna två tjejer. Den ena är jag "vän" med, men jag försöker ta mig ur den relationen för att hon är så extremt krävande och förstår inte att jag inte orkar ses varje vecka. Hon är även väldigt negativ mot precis allt och sitter och klagar på varenda liten sak hon stör sig på samt sitter endast med mobilen när vi väl umgås, så då tycker jag hon lika gärna kan stanna hemma när vi ändå inte gör någonting. 
Den andra stötte jag på på sonens förskola då hennes brors barn går där. Vi bytte nummer och smsar sådär en gång i halvåret, men har båda gått vidare till våra nya liv. 

Du då, Flisan?

challameow.wordpress.com 

MissFlisan
5/15/14, 7:26 PM
#2

#1 Jag har delvis samma erfarenhet som du. Jag har haft vissa relationer som jag fått genom olika terapier och ibland leder det bara till att vi trycker ner varandra.

Ibland tycker jag det kan vara svårt när vissa mår jätte, jätte dåligt och jag själv har kommit så mycket länge (bort från självskador och in och ut på sjukhus…) Jag har då svårt att handera de sjuka och de friska samtidigt. 

Men sedan har jag träffat vissa tjejer på behandlingshemmet som betyder jätte mycket för mig! Endel har jag en helt frisk relation med efter som vi båda har gått vidare men samtidigt så förstår vi varandra vädigt bra. Vissa umgås jag med och vi pratar en del om de som händer på behandlingshemmet men vi har ändå en frisk fantastisk relation. 

Jag har främst en kompis som jag ofta pratar med och som jag kan dela tankar och funderingar med, vi kan också hjälpas åt med vilka färdigheter vi ska använda i vissa situationer, så vi coachar varandra.

Man får ett särskilt band mellan dem som man bott med på behandlingshem i kanske över ett år. Vi har sett varandras alla sidor, det är värdefullt!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Upp till toppen
Annons: