Annons:
Etiketterfarenhet-av-dbt
Läst 747 ggr
Egycsaj15
2014-05-26 23:20

Dbt

Hej jag ska tydligen börja på dbt… Har Borderline och medicineringen funkade inte alls så nu ska de pröva dbt. Vad har jag och vänta mig?

Annons:
Lia
2014-05-26 23:27
#1

Jag vill också veta detta. Jag vet inte så mycket om det, och jag är lite motståndare till att sitta i grupp och prata, känns jobbigt liksom… Så, eftersom jag inte kommer kunna skjuta på det för evigt så undrar jag samma sak, och för att kunna ändra uppfattning ^^

MissFlisan
2014-05-27 21:02
#2

Hej på er! När man ska gå i DBT så gäller det att man själv är motiverad (även om det såklart går upp och ner…) ni kommer få hemuppgifter som ni ska göra varje dag och varje vecka. Det är mkt eget ansvar, ni får mkt vägledning och handledning men det är ni själva som behöver göra jobbet. Från början kan det vara svårt att förstå varför man ska göra vissa saker och svårt att förstå hur det ska hjälpa, men håll ut! Gör era uppgifter, allt kommer kanske inte vara till hjälp för er men ge allt en chans för senare kommer ni förstå hur de ni lärt er kan hjälpa er. Så ni har att vänta hårt arbete men det är värt det! har ni mer frågor så fråga på!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Lia
2014-05-27 22:56
#3

#2 Men asså, sitter man då många i en grupp och diskuterar?

MissFlisan
2014-05-28 07:49
#4

På färdighetsträningen så gör man det. Men går man på riktig, hel DBT så har man individuellt med en gång i veckan för annars går man bara färdighetsträning. Plus att du har telefonstöd till din terapeut dygnet runt.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

-Nico-
2014-06-04 10:24
#5

Det där med telefonstöd varierar från terapeut till terapeut. 

Jag var mycket skeptisk till gruppterapin innan jag började. Nu är det något jag ser fram emot varje vecka. Jag blev välkomnad och kände mig som en del av gruppen direkt. Det man gör där är att öva på färdigheter, allt från godisövningar (mums) till mindfullness och rollspel. De allra flesta är tveksamma till gruppen i början, men för de flesta släpper det efter ett tag. Det faller sig naturligt att efter ett tag kunna prata om sina känslor, och få respons av de andra.

Men mycket riktigt är det så att om man själv inte är med på det, blir det svårt att jobba framåt. Självklart kommer det inte släppa direkt, och du kommer ha motgångar, men det är absolut värt det! Själv är jag fortfarande inte helt med (efter snart ett år), men jag är ändå på god väg. Det bästa är att terapeuterna har tålamod.

MissFlisan
2014-06-04 20:49
#6

Bra skrivet Nico! Jag håller med dig! Gött att du hamnade i bra FHT grupp. Min första grupp var jättebra! Vi var få och alla tog för sig och pratade mkt och vi hade bra diskussioner, senare blev vi många fler och så tyckte jag det Blev svårare..men vad man tycker och hur man trivs är ju individuellt för alla. FHT har iaf hjälpt mig mkt och jag har stor användning för mina färdigheter både i vardagliga lättare situationer och när det är lite mer kris..men man behöver ta tålamod och ge det en chans..!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
Challa86
2014-06-08 08:41
#7

Jag hade sett för mig att man skulle sitta på en stol i en cirkel i 2 timmar och vara tvungen att prata om jobbiga saker. Lite så som Hollywood visat i x antal filmer.
 
Jag hade såklart fel.

Vi har varit 6 deltagare + två ledare/terapeuter som max. Vi har slagit samman 3 bord och sitter och trängs runt dem. Videokameran är hemsk och irriterande - speciellt när den är riktad rakt mot en, men under mitt första år har de inte kollat på det som filmats en enda gång. 
Själva materialet vi får i DBT pärmen är väldigt tungt och saknar exempel. Jag har förstått det som att det är deltagarna som gör innehållet levande. Vi berättar om någon jobbig situation under den senaste veckan, får tips om hur vi kan tänka eller göra för att hantera den bättre. När vi läser i pärmen får vi själva komma med exempel och ibland diskuterar vi kring det som kommer upp. 

Om man inte vill prata så behöver man inte det. 

En av de bättre grejerna med DBT är att alla i gruppen har en icke dömande syn. Man blir accepterad för den man är och vill man inte dela med sig av sina jobbigaste situationer så behöver man inte det. De sakerna tar man upp med sin terapeut under det enskilda samtalet man har varje vecka. 

När man börjar på DBT fattar man ingenting. Det är normalt. Det är så otroligt mycket information att ta in så man blir även väldigt trött i huvudet. Är man dessutom inte van att vara i grupp blir även det en energitjuv. Det brukar dock lägga sig efter några gånger, så bli inte rädda och ge upp. 

Lycka till i era grupper. 
Jag tror ni kommer lära er mycket bra saker 🙂

challameow.wordpress.com 

Egycsaj15
2014-06-08 11:51
#8

Tack alla för infon! Jag väntar på plats i dbt. Men vet ej om jag e positiv ell negativ till de ibland de ena ibland de sndra:)

MissFlisan
2014-06-08 20:11
#9

Hör gärna av dig och berätta hur det går i DBTn eller om du har fler frågor :)

Kram

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Upp till toppen
Annons: