Annons:
Etikettfärdigheter-i-vardagen
Läst 2298 ggr
MissFlisan
2014-06-24 22:21

Mina tips på stå ut färdigheter

För mig fungerar olika färdigheter i olika situationer. En kompis sa en gång till mig att "stå ut färdigheter är bra, men det blir tröttsamt om man bara står ut hela tiden" Och jag håller helt och fullt med henne! Men att stå ut behöver man också.

Om det är super kris så kan det fungera att ta en kall dusch tycker jag, alternativt en isbit i handen. Dvs stärka sinnes intrycken.

Ta ledigt är en bra färdighet. Jag tolkar den färdigheten så att man ska byta miljö, göra något helt annat, typ träffa en kompis och bara bestämma sig för att släppa det svåra för en stund. Att träffa kompisar tycker jag ofta fungerar bra för mig

distrahera dig. En bra distraktion tycker jag är att Geochaching sök på den appen om ni inte vet vad det är för något. Du kommer ut, du får motion och behöver hålla fokus på något annat.

Tänka. Bestäm dig för att du ska skriva ner allt du mår dåligt över och försöker hitta lite lösningar på det eller bara validerar dig. När du har skrivit det du kan så släpper du det och bestämmer dig för att fokusera på något annat.

Distraktion skräckfilm, du blir helt inne i filmen och kan inte tänka på något annat.

muntra upp dig. Säg att det kommer bli bättre och att det inte varar för evigt, tänk på när du mådde så senast och att det gick över den gången.

Hitta en mening i ditt lidande. Tex "jag har dessa tankar eftersom jag är så himla trött så jag går och lägger mig nu" Eller "jag mår så här för att jag ska se hur mycket jag faktiskt klarar av"

Synintryck. Köp fina blommor, städa, måla naglarna eller måla en tavla.

Motsatta känslan. Sätt på en sjukt, galet kul fil typ "trångt i kistan" den brittiska variationen.

En sak i taget. Gör en struktur för dagen/timmen och följ listan och gör inget annat än de som står

Detta är saker som fungerar för mig! Fortsätta gärna med saker som fungerar för dig!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
-Nico-
2014-06-25 11:14
#1

Tack för alla tips. Kalldusch är alltid bra, skräckfilm ska jag testa, och det med mening i lidande har jag hört, men det har kommit lite i skymundan. Man kan också testa att bara handla helt tvärt emot känslan, och exponera sig. Tex. om man sitter och har ångest över att gå ut (för man tycker så illa om sig själv) , så går man ut, och bara tar in hur det känns. Det kan vara väldigt kul ibland om man är riktigt sur på någon, att handla tvärt emot och vara jättesnäll.  Att säga typ "vill du ha ett tuggummi?" eller "din blus är så himla snygg!", Precis efter att den personen förolämpat dig i ett bråk. Den andra personen blir helt paff. Tro mig, jag brukar köra på det! 😉

Upp till toppen
Annons: