Annons:
Etikettfärdigheter-i-vardagen
Läst 537 ggr
MissFlisan
2014-06-26 21:04

Färdigheter på praktiken

Jag har börjat praktisera på förskola, detta för att komma igång med något, träffa andra människor, lära mig att gå upp på morgonen  och för att öva på att orka lite mer eftersom jag ska börja plugga till hösten.

Men jag tycker det är SÅÅ himla svårt! Jag känner mig kass och korkad och tänker mest att jag är trött och vill hem. Jag fattar att detta inte är så effektivt men det blir så när jag inte känner att jag kan precis allt. Dessutom så vet de på förskolan att jag är barnskötare och då tänker jag att de tänker att jag borde kunna mer än vad jag kan och att jag borde göra ett bättre jobb…

Dessutom så tycker jag att de sociala ää väldigt svårt där, för personalen är typ 20 år äldre än mig, de känner varandra och kan prata om gemensamma saker. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga till dem och de vet nog inte riktigt vad de ska säga till mig heller…

Jag vill mest hem hela tiden även om barnen är fantastiska och personalen vill mig väl.

Jag ska dit i morgon igen och jag tänkte att jag aktivt borde jobba med färdigheter för att det ska bli så bra som möjligt. Min terapeut frågar mig ofta "är det effektivt?" Jag ska nog försöka komma ihåg det och istället tänka på ett vis som är mer effektivt för mig än de jag gör nu.

SÅ hur ska jag tänka då och vilka färdigheter kan jag använda mig av? Jag tänker att validering är väldigt bra och vad som är realistiska mål. Tex jag har faktiskt bara varit där i sex dagar, är det rimligt att man på den tiden kommer in i arbetet och lär känna all personal, alla rutiner och alla barn? Är det realistiskt att tröttheten och spänningarna skulle ha släppt efter bara sex dagar? Jag försöker också tänka att det inte är konstigt att det är svårt just nu eftersom det händer mycket i mitt liv och har mycket att tänka på.

Jag ska nog också försöka vända blicken utåt och fokusera på vad som händer runt om kring mig och inte bara tänka "vad tänker och tycker dom om mig nu? Tycker dom att jag gör fel nu? Tycker dom att jag är korkad?" Jag får försöka att öva på att observera och beskriva omgivningen och att ta en sak i taget och inte tänka "hur ska jag orka eftermiddagen kl är bara 11 och jag är redan trött" Det kan nog vara bra att påminna mig om att det inte är farligt att vara trött och att alla är trötta ibland.

Dessutom så kan det vara bra att ställa sig frågan VAD ÄR FAKTA?? Hur vet jag att dom tycker att jag är det ena eller de andra det är ju bara mina antaganden och det är inte heller någon som hat antytt att de tycker att jag är dålig. Kanske förstår dom att jag bara är en praktikant och kanske förväntar de sig inte att jag ska klara av lika mycket som dem? Kanske förstår dom att det tar ett tag att komma in i jobbet? Kanske kände dom likadant när dom började? Kanske tycker dom att jag gör ett bra jobb för att bara ha varit där vid sex tillfällen? Kanske gillar dom mig?

SÅ kanske borde jag öva på att sänka kraven på mig själv och tänka att jag gör så gott jag kan. För jag förstör så himla mycket för mig själv när jag invaliderar mig så!

I stället för att öva på att invalidera mig själv som jag är så bra på så borde jag öva på att validera mig mer!

Tänker ni att jag borde tänka på något mer som jag har missat?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
MissFlisan
2014-06-29 20:11
#1

Ja hur gick det nu då på praktiken?

För det första så försov jag mig två timmar!!!! Så jag vaknade 9.20 och jag började 08.00…Egentligen är inte det så konstigt med tanke på hur trött och stressad jag har varit den senaste dagen. Men det betydde iaf att jag var på praktiken 2.5 h mindre och kunde lättare hålla fokus och var med utvilad.

Jag övade på att observera och beskriva min omgivning.

Jag övade också på att validera mig själv och tänka att det inte är konstigt att det är svårt eftersom jag inte har varit här så många gånger. Jag försökte också öva på att inte bestämma vad andra tycker och tänker om min utan att faktiskt veta vad dom egentligen tycker. Det kan ju vara så att de är imponerade över vilket bra jobb jag gör?

Det var svårt men jag tror att jag lättare kommer kunna använda mig av färdigheterna när jag inte är så trött och stressad…

Nu har jag iaf semester två veckor och ska på läger.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Upp till toppen
Annons: