Annons:
Etiketttankar-om-livet-med-diagnoser-skriva-av-sig-och-vad-du-vill
Läst 543 ggr
MissFlisan
2014-07-17 21:24

Ta hand om dina sårbarheter

En av coacherna  från behandlingshemmet var här förut och  vi pratade en del om sårbarheter och höjden av att ta hand om sina sårbarheter för att kunna må bra. För mig är verkligen bra kost, bra motion, bra sömn och bra med återhämtning så väl fysisk som mental riktigt viktigt för att jag ska må bra och fungera.

Även om jag vet att jag är väldigt känslig för när jag inte tar hand om mina sårbarheter så är det väldigt svårt att komma ihåg dem och komma i håg vikten av dem när jag är så stressad som jag är just nu. När jag är stressad så aktiverar jag mig gärna hela tiden och jag lägger stor vikt vid motion eftersom det får mig lugn för en stund. Men när jag bara kör på så är jag ganska upp speedad på kvällen och då är det svårt att somna och maten blir lätt lidande när jag är  stressad, äter jag inte för mycket så äter jag för lite…Och hjärnspöken som man har så blir det lätt ett kompensations tänk när det gäller kost och motion. Så nu ska jag gör allt för att särskilt äta bra den närmaste tiden för att se om jag mår bättre, kanske blir lugnare, mindre orolig, mindre stressad och bättre sömn.

För mig så blir det särskilt svårt för mig när kosten och motionen förändras och under lägret så var det mycket mer träning än vad jag är van vid och en helt annan mat än vad jag är van vid och trött och sårbar som jag var så försökte jag få så mycket energi som jag bara kunde få och åt därför betydligt mycket mer än vad jag brukar. Men nu är jag hemma igen ska börja leva som vanligt men med kanske lite mer motion än innan lägret och därför kanske ett lite större matintag, så jag jobbar på det, jag jobbar på balansen och för att ta hand om mina sårbarheter. Lägret var helt fantastiskt, så nu ska jag bara hitta tillbaka till balansen!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: