Annons:
Etiketttankar-om-livet-med-diagnoser-skriva-av-sig-och-vad-du-vill
Läst 898 ggr
MissFlisan
2014-07-22 22:09

3 dagar som utskriven

Nu har jag varit utskriven från behandlingshemmet i tre dagar. Det har varit några riktigt jobbiga dagar!! Eller egentligen så har den senaste tiden varit riktigt jobbig. Jag har försökt skydda mig och stänga av utskrivningen. Jag har bara kört på och kört på för hårt.

Jag har känt den senaste veckan att jag har börjat få beteenden som jag hade innan jag kom  till behandlingshemmet.  Jag har känt mig avstängd samtidigt som läpparna ler och jag pratar och är social samtidigt så har ångesten ätit upp mig.

Innan jag fick DBT och KBT så förstod ingen mig eftersom jag såg så glad ut och var social och framåt. Jag lärde mig att se glad och försöka vara social för att kunna överleva tror jag. Samtidigt så tryckte jag bort mina känslor mer och mer.

Min största skräck är att saker ska bli som innan, innan jag fick hjälp. 

Men igår så vände det lite. Jag satt på min balkong och tillät mig att slappna av och då kom känslorna och jag kunde gråta för första gången på några veckor.

Igår var även en av coacherna från behandlingshemmet hos mig vilket hjälpte mig jätte mycket. Vi hade ett riktigt bra samtal eftersom ja hade lyckats få fram känslorna och tillåta dem.

I min eftervård så ingår det att jag får ringa behandlingshemmet när jag vill. SÅ vi bestämde att jag ska ringa nu varje kväll fram tills det att en coach ska till mig igen nästa vecka. Att ringa dit varje kväll och berätta lite om dagen och göra en muntlig struktur för morgon dagen hjälper mig riktigt mycket märker jag. När jag vet att jag ska ringa dagen efter igen så blir inte allt så stort och jag klarar av det och bägaren behöver inte rinna över.

Dessutom så har jag kommit igång med min kontakt person också vilket är ett jätte bra stöd!! På torsdag så ska vi göra en budget för sommaren och dessutom åka och handla.

Jag fick tips av en kompis att börja lyssna på podcast för att lära mig koppla av. Så det har jag börjat med. Jag sitter på balkongen med en pod i öronen. Det hjälper mig verkligen, jag har inte klarat av att sitta på balkongen i 20 min förut men nu har jag gjort det i 1,5 h både idag och igår.

Så vad hjälper mig nu då som utskriven? BALANS! nähää? typ otippat… Dvs en balans mellan vila, aktivitet och träning. Det hjälper mig att utnyttja min  eftervård och använda min kontaktperson på bästa vis. Det hjälper mig att öva på att vara ensam på kvällarna som jag tycker är svårt. Jag behöver också ta kontakt med mina vänner och prata med och träffa dem regelbundet, eftersom jag ska bygga upp ett liv helt utan behandlingshem och kontaktperson så småningom.

Jag ska också försöka komma ihåg att min katastrof tankar bara är TANKAR och INTE verklighet. Igår så trodde jag att livet var kört men idag känner jag att jag återigen är på gång, dvs det verkar inte var någon katastrof den här gången heller…

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
Ann-Catrine
2014-07-23 19:38
#1

Det är fint att du kan sätta ord på dina känslor! Jag kan inte alla(är nog som ett barn på 12år med vissa känslor) Jag brukar tänka:Att det här ska jag klara av. Svårast har varit att stå i en lång matkö. Men då har jag stått och räkna. Så det funkar! När det känns svårt brukar jag sjunga inom mig med! Och det hjälper. I varje fall för mig! Stor Kram.

MissFlisan
2014-07-25 22:32
#2

#1 Vad bra att du verkar hitta sätt att hantera svåra situationer på som fungerar för dig! Vad bra att det fungerar att räkna eftersom det är något du alltid kan göra, alla får vi hitta våra knep.

Kram!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Upp till toppen
Annons: