Annons:
Etikettfärdigheter-i-vardagen
Läst 628 ggr
MissFlisan
2014-08-06 23:14

Att ha semester

Sedan jag kom till behandlingshemmet så har mycket blivit bättre. Men en sak som har blivit svårare för mig är att vara spontan eftersom det är en sån inrutad värld på ett behandlingshem…Nu försöker jag dock öva på det, men det är svårt.

Jag är hemma hos mina föräldrar och ska vara det en vecka. Det är kul att vara på lite semester. Men det är jobbigt att bo hemma hos pappa (jobbigare att bo hos mamma och hennes man dock…) Det är jobbigt när det är annan mat, när jag inte har min soffa, mitt pyssel mina rutiner och det är jobbigt att pappa och jag så lätt blir arga på varandra…

Så jag tänkte nu försöka tänka ut vilka  färdigheter jag ska använda i veckan för att det ska bli så bra som möjligt. Särskilt eftersom jag nyss blev panik arg på pappa och vill åka här i från och skrika åt honom att han är dum i huvudet samtidigt som jag skriker åt honom att jag faktiskt är vuxen nu….

Så om vi börjar med relationen till pappa så ä det validering som gäller och tankar som "det är lätt att falla in i gamla mönster" Jag kan tänka att "ja det här är svårt men ska jag verkligen kommentera att det är sjukt smutsigt i hans lägenhet eller att hans spis inte är bra eller att det inte finns någon mat hemma?" Vad kan jag göra i stället? Jo städa eller bara låta det vara och tänka att så här ser det ut och jag hade inte vela ha det så…

Jag känner mig stressad och vill vila. Ja men planera in vila då!!! AKTIVVILA!

tanke "jag känner mig tjock" tankar är inte fakta,  den tanken och den känslan brukar komma när jag är stressad så ta och vila! Eller fokusera på här och nu, en sak i taget observera och beskriv en låt.

Tanke "hjälp vad mkt folk jag får panik!" Ja det är mkt folk för du är i Göteborg, men det är inte farligt med mycket folk, det kan var jobbigt eftersom jag inte är van men jag vänjer mig. Små le och gå emot känslan!

Ja, jag är kanske trött eftersom det blir mycket nu när jag är här, men det är inte farligt att vara trött! Gå emot känslan även där (eller vila iof) och sluta lägg fokus på att du är trött, för det hjälper inte!

Tänk på att alla mår dåligt ibland och att det är HELT NORMALT!!

Ja, det är svårt med maten nu. Men acceptera att det svårt och validera dig i det.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: