Annons:
Etikettvilka-färdigheter-har-du-använt-dig-av-idag
Läst 1440 ggr
MissFlisan
2014-09-28 22:06

Medveten närvaro modulen

Grunden till alla moduler är medveten närvaro. Den är så viktig för att man ska kunna använda sig av de andra färdigheterna.

Jag hade själv jättesvårt att ta till mig de andra modulerna innan jag kunde var mer medvetet närvarande.

I DBT pratar man om "hur" och "vad" färdigheter i medveten närvaro modulen.

Hur = hur du ska göra det = en sak i taget, icke dömande och effektivt

Vad = Vad man ska göra = Observera, beskriv och delta 

**Tips på övningar
**

VAD färdigheter - gå ut och gå lämna mobilen hemma, lyssna på omgivningen och observera och beskriv det du hör eller ser, öva på att delta i promenaden.

HUR färdigheter - När du sitter i soffan framför tv, kolla bara på tv, använd inte datorn eller mobilen samtidigt.  Gör det du gör effektivt och gör det fullt ut.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
MissFlisan
2014-09-28 22:12
#1

Idag har jag övat på en sak i taget, delta och göra det som är mest effektivt framför tv. Det var det mest effektiva eftersom jag behöver varva ner efter en intensiv helg och jag övar på att inte använda mobilen framför tvn eftersom det stressar mig.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

MissFlisan
2014-09-29 21:30
#2

Idag har jag övat på stt delta i det jag gör och att observera och beskriva på min lilla promenad från gymmet. Vad har du gjort? :)

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Zadeira
2014-09-30 17:29
#3

Idag har jag definitivt jobbat med att delta. Passade en kompis lilla vovve och har i 6 timmar gosat, promenerat, kelat och lekt med hunden och varit deltagande i det.

Sitter nu med värsta huvudvärken, är inte van att vara så inne i något och fokusera så hårt så länge.

MissFlisan
2014-09-30 20:14
#4

#3 jag läste "hund värk" men huvudvärk var kanske inte lika roligt…men förutom det så låter det som en riktigt mysig dag. Djur är så fantastiska tycker iaf jag :)

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

MissFlisan
2014-09-30 20:16
#5

Övade på att delta på lektionen idag och övar som vanligt på att göra en sak i taget framför TVn (förutom nu då när jag skriver här…:)

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Upp till toppen
Annons: