Annons:
Etikettvilka-färdigheter-har-du-använt-dig-av-idag
Läst 1339 ggr
MissFlisan
2014-10-04 22:12

Acceptans

En av alla färdigheter i DBTn handlar om acceptans. Att inte acceptera saker gör att vi fortsätter döma, stannar kvar i vårat eget sinne och vi har svårt för att må bättre.

Att acceptera är inte samma sak som att gilla det, men man behöver acceptera saker för att kunna börja jobba med saker.

Ibland kan dagens acceptans handla om bytte små saker för att sedan successivt kunna acceptera större saker.

Jag tänkte att vi kunde hjälpas åt med att skriva ner saker som vi har fått jobba med att acceptera idag för att kunna må lite bättre.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
MissFlisan
2014-10-04 22:15
#1

Jag har tenta snart. Jag kan välja att acceptera att jag har det och göra det bästa av situationen eller fortsätta med att säga och tänka att jag inte borde ha en så stor tenta så snart.

Att jag accepterar att jag har tentan kan göra att jag orkar plugga, kan se att jag själv har valt att gå den här kursen och att jag gör detta för att jag tror att det leder framåt.

Jag lär få acceptera detta många gånger till den närmsta veckan.

Vad behöver du öva på att acceptera?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

MissFlisan
2014-10-05 22:12
#2

Det känns som om jag har gått upp i vikt. Jag vet inte om det är fakta men jag behöver acceptera känslan.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

MissFlisan
2014-10-07 20:58
#3

Jag får helt enkelt acceptera att de andra i läsgruppen inte alls hade förberett sig inför våran planerade tid att plugga tillsammans idag. Jag hade gjort alla instuderingsfrågorna för att vi skulle kunna diskutera något idag, men dom andra hade inte svarat på en enda fråga…Dessutom så vill dom att jag ska lägga ut alla min svar på ett gemensamt dokument, det hade varit okej om dom andra också hade lagt ut sina svar så att vi hade kunnat samarbeta (och gärna om dom hade lagt ut svaren tidigare än kvällen innan tentan…). Jag låter lite bitter kanske men jag skrattar mest åt det…Men jag får acceptera att jag inte får den hjälpen jag hade tänkt mig..

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

MissFlisan
2014-10-09 20:16
#4

Jag har rivit sönder mina nagelband, jag kan inte göra något är det men jag kan se de så att jag inte fortsätter.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

MissFlisan
2014-10-31 11:20
#5

Jag behöver tanka på lite acceptans igen! Så nu kör vi igen!

Jag accepterar att det är jobbigt just nu och slutar att strunta i saker jag behöver gör och slutar att försöka förtränga dem. Jag tar tag i det jag behöver göra och accepterar att jag behöver göra det!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

MissFlisan
2014-11-01 22:39
#6

Jag accepterar känslan av att jag gött upp i vikt vilket jag vet att jag inte gjort, om nu inte vågen på vårdcentralen har gått sönder…

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
MissFlisan
2014-11-25 22:30
#7

Jag jobbar med att acceptera att jag är sjukskriven igen.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Challa86
2014-11-26 00:05
#8

Jag accepterar att jag inte haft ork att skriva på min novell idag för att jag har haft andra saker att lägga min energi på.

challameow.wordpress.com 

Upp till toppen
Annons: