Tankar med DBT språk

Reglera känslor

2014-07-15 21:25 #0 av: MissFlisan

Om man plågas av jobbiga känslor så är det vanligt att man försöker göra allt för att springa i från dem. Att inte tillåta sig att känna det man känner är ofta en direkt följd av att ha vistats i en invaliderande miljö, där det inte har varit tillåtet att känna vissa känslor eller där man har varit tvungen att le fast man egentligen är olycklig.

Våra grundkänslor är Sorg/ledsenhet, rädsla/skam/ilska,äckel/avsky, intresse/upphetsning, förvåning och glädje.

Om man plågas av jobbiga känslor så är det vanligt att man försöker göra allt för att springa i från dem. Att inte tillåta sig att känna det man känner är ofta en direkt följd av att ha vistats i en invaliderande miljö, där det inte har varit tillåtet att känna vissa känslor eller där man har varit tvungen att le fast man egentligen är olycklig. 

Du har kanske under många år fått höra att du kan förändra dina känslor bara du ändrar din inställning och försöker lite mer. Du har kanske fått höra att du inte har något att vara olycklig för eftersom du ju har allt. 

Du kanske har växt upp i en miljö där man inte pratar om känslor och därför har ingen sagt till dig att det är okej att gråta, känna ilska eller rädsla. Du har kanske fått höra "jaja, det där var ju inte så farligt" Fast du egentligen inte alls höll med om det.

När man under många år har tryckt bort sina känslor så kan det vara svårt att veta vad man känner. Ibland kan man inte sätta ord på sina känslor med annat än ångest. Men ångesten står för något. Kanske är det rädsla? Skam? eller ledsenhet?

För att identifiera dina känslor så kan du uppmärksamma de fysiologiska reaktioner och impulser som känslan ger dig. Om du undersöker dina egna känslor så hittar du snart vilka situationer som väcker olika känslor - öva dig på att sätta namn på känslan.

I DBTn pratar man om Primära och sekundära känslor. Den primära känslan är den egentliga känslan, grundkänslan och den sekundära känslan kommer sen. Tex om ditt barn springer ut i vägen så blir du livrädd (primär känsla) men känslan du visar är kanske ilska (sekundär känsla) över att ditt barn springer ut i vägen utan att förstå att det är farligt.

För att kunna reglera dina känslor så behöver du vara medvetet närvarande. Du behöver kunna se och beskriva dina känslor på ett icke dömande sätt. Du behöver få kontakt med den primära känslan eftersom den sekundära känslan inte är effektiv att jobba med. 

Att observera och beskriva dina känslor hjälper dig att förstå hur dom påverkar dig. Du kan kolla dina sårbarheter, har du ätit bra? Sovit bra? har tagit dina mediciner? Druckit alkohol? Tagit droger? Har du motionerat? Att inte ta hand om dina sårbarheter ökar risken för negativa känslor och minskar förmågan att hantera dem. Gör en handlingsplan för hur du ska ta hand om dina sårbarheter.

Du kan öva på att vara medvetet närvarande i stunder då du känner emotionell smärta och öva på att acceptera verkligheten som den är. Det kan minska ditt lidande.

Ett av de mest effektiva sätten att hantera känslor på är att låta dem vara - inte hålla dem kvar eller trycka undan dem utan acceptera dem oavsett vad du känner och tycker.

Du kan öva på att handla tvärt emot känslans impuls, vill du slå någon av ilska ge personen i kram i stället.

Övning ger färdighet!!

Anmäl
2014-07-23 16:20 #1 av: Ann-Catrine


Tack för dessa bra Råd! Jag kämpar väldigt mycket med RELATIONER! För man måste älska sig själv, innan man kan älska någon annan. Och det är ju sant. Så nu är det mitt: SJÄLVFÖRTROENDE, SJÄLVINSIKT OCH MIN EGEN SJÄLVKÄNSLA som jag tränar på DBT, det går framåt, men tar tid. Har under 3 års tid ätit narkotikaklassad medicin som: Stesolid och Zopiklone. Är avgiftad sen 2,5 år sedan och får uppleva känslor jag aldrig trodde fanns! Jag tar en dag i taget. Tack! KRAM. Ann-Catrine.Glad

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.