Annons:
Etikettvad-och-för-vem-är-dbt
Läst 1330 ggr
MissFlisan
4/13/14, 5:24 PM

Vilka blir hjälpta av DBT?

DBT utformades för att hjälpa personer mer Borderline, men har nu på senare tid börjat hjälpa andra med olika problematik som tex ätstörningar, adhd, bipolär, ocd. 

Ni som har de andra diagnoserna än just Borderline, upplever ni att DBT har hjälpt er?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
Challa86
5/9/14, 5:01 PM
#1

Jag har djup depression, insomnia och social fobi som diagnos. Min kurator har även satt ptsd på mig, men den är inte konstaterad av läkare. 
Jag tycker DBTn främst hjälpt mig med den sociala fobin då mycket av rädslorna och ångesten tas upp i DBT materialet. 
Depressionen och att jag inte sover bearbetar jag individuellt med min kurator och genom medeciner.

challameow.wordpress.com 

MissFlisan
5/9/14, 6:30 PM
#2

Okej! Det är många jag vet som har socialfobi som går DBT och har blivit hjälpta av det. Men det låter som om den hjälpen du får är en bra kombination när det gäller dina svårigheter. Eller?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Challa86
5/9/14, 9:17 PM
#3

Absolut :) 
En av de många grejerna jag gillar med DBT är att det är en sån liten grupp så att även om det tar emot rejält att gå dit vissa dagar, så vet jag ju att gruppen förstår och att de inte är farliga. Det sitter ju bara i mitt huvud. 
Jag tycker även om att vi har "icke dömande" som en oskriven regel, så att OM jag inte vill prata, då gör jag inte det, men ibland släpper jag på kontrollen lite och vågar prata och då lyssnar de på mig och håller oftast med om det jag säger. 
Jag är tydligen en klok person :p 

Som jag skrev i en annan tråd så har självvalidering betytt oerhört mycket för mig och det som jag lärt mig om mig själv och stegen jag tagit för att verkligen tycka om eller tom älska mig själv samt respektera mig själv tackar jag DBTn för. 
Det blev en lite konstig mening där, men jag hoppas mitt poäng kom fram. :)

challameow.wordpress.com 

MissFlisan
5/9/14, 10:46 PM
#4

Poängen kom fram! :)

Jag tycker du låter mycket klok! 

Vad skönt med en sådan bra grupp, det är viktigt att alla respekterar varandra. Jag håller med om att det är bäst när de grupperna är mindre så att alla får plats och hinner prata!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Barneveld
7/25/14, 7:17 PM
#5

Jag har ADHD och jag har aldrig provat DBT, men jag har läst Böckerna av Anna Kaver och Asa Nilsonne och det har jag haft valdig nytta av. Det ar ju det tankesattet i bockerna man anvander sig av inom DBT har jag forstatt. Acceptans hade jag stor nytta av.

MissFlisan
7/25/14, 10:30 PM
#6

#5 Jag har med lyssnat hennes böcker och jag tycker att det är precis det vi lärt oss i DBTn.

Färdigiheten acceptans är väldigt bra men svår tycker jag.

På behandlingshemmet jag varit på är det många som har ADHD som bli hjälpa av DBT.

Vad bra att böckerna hjälpt dig! Jag tror jag ska skaffa dem på ljudbok så att jag har dem faktiskt.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: