Färdigheter i vardagen

Hur gör ni för att använda DBTn i vardagen?

2014-04-13 17:29 #0 av: MissFlisan

Innan jag kom till Finjagården så upplevde jag att ingen annan terapi hjälpte, eftersom det vi pratade om i terapi rummet liksom försvann, eller att jag inte själv kunde använda det vi pratat om.

Det tog även en tid innan jag kunde börja använda färdigheterna i min vardag och känna att de hjälpte mig. Men nu efter att ha fått hjälp av DBT i snart två år så känner jag att de kommer naturligt och jag använder det i min vardag automatiskt.

Det som hjälpte mig mest var att stanna kvar i jobbiga situationer och inte fly från dem, att få den fantastiska hjälpen av coacherna på behandlningshemmet och att öva i små steg hemma i verkligheten.

Små steg har alltså hjälpt mig mycket.

Hur gör ni för att använda dem i vardagen och för att komma ihåg att använda dem när det verkligen behövs?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Anmäl
2014-10-28 13:02 #1 av: Challa86

Nu är jag inte hundra på hur länge jag gått i dbtn, men den Challa som började i DBTn är så mycket mer utvecklad nu än vad hon var då.

Jag är inte längre konflikträdd. Vi har haft vissa situationer på förskolan där JAG tagit intiativ och fått med de andra föräldrarna för att få en förändring. 

Jag säger vad jag tänker och tycker och förväntar mig att den jag pratar med accepterar att vi kanske tycker olika och att det är okej.

Jag kräver validering och märker ofta hur invaliderande vissa personer är mot andra. Där är jag inte längre tyst. Jag säger ifrån och försöker få personen att förstå var och hur invalideringen skedde så att denne blir medveten om hur viktigt det är att bli validerad. 

Istället för att få panikångest inför gruppmöten eller inför att gå och köpa blöjor på Ica är jag nu medveten om VILKEN känsla det är. (Oftast rädsla/osäkerhet).

Ångest är en oidentifierad känsla, så när man kan urskilja känslorna från varandra blir det lättare att komma ur 'ångesten'. 

Jag vill påstå att jag använder mig av dbt materialet dagligen. Mycket sker per automatik, men det mesta vill jag nog säga att jag sköter genom att vara mindful eller i nuet. 

Det som är så svårt blir så lätt när man har verktygen Skämtar

challameow.wordpress.com 

Anmäl
2014-10-31 11:13 #2 av: MissFlisan

"Ångest är en oidentifierad känsla, så när man kan urskilja känslorna från varandra blir det lättare att komma ur 'ångesten" Det var en bra mening den ska jag försöka komma ihåg, för just nu känns det mesta ångest! Att sätta ord på något som ångest hjälper mig inte utan jag behöver id. känslan! Det får nog bli dessa dagars övning.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.