Annons:
Etikettdbt-öppenvård-heldygnsvård
Läst 928 ggr
MissFlisan
4/13/14, 5:54 PM

hur fungerar öppenvården?

Jag har inte fått DBT i öppenvården, men jag är nyfiken på hur det fungerat för er som fått eller får det. Hjälper det er? Saknar ni något?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
-Nico-
6/11/14, 5:24 PM
#1

Jag går i öppenvård, och det är bra. Jag har individuella samtal en gång i veckan, och färdighetsträning en gång i veckan. Vi får hemläxor, och kan ringa olika tider till min terapeut.

Hur fungerar det i slutenvården?

Challa86
6/19/14, 11:18 PM
#2

Jag går också i öppenvården, och som Nico säger har vi individuella samtal en gång i veckan, plus gruppen en gång i veckan. Hemläxorna är lätta att glömma bort -för att inte tala om det gula pappret och veckoschemat. Jag tror sist jag fyllde i dem var vecka 16 😊

Någonting jag tycker är dåligt är att man bara får vara borta 3 gånger. Kommer man inte den fjärde gången blir man utskriven. Då räknas grupp, samtal, grupp, samtal -två veckor med andra ord. Skulle man ligga på sjukhuset gång 4 så är inte det en giltig frånvaro, vilket är bullshit imo. 

Vi får självklart ringa våra terapeuter om det är något. När de inte är tillgängliga har vi blivit hänvisade till Mobila akutteamet som verkar mellan 17-02 om jag inte minns fel. 

Jag gillar min grupp, men håller inte med om alla reglerna vi måste följa. Jag gillar även att gruppen är så liten. Vi är 4 deltagare inkusive mig just nu då hon som hade gått längst avslutades i onsdags. 🥳

challameow.wordpress.com 

-Nico-
6/20/14, 1:13 PM
#3

Det där med frånvaron är lite dryg, och att man inte ens får nämna ordet "självskada" i gruppen. Jag menar, alla är ju där av just den anledningen?

Challa86
6/20/14, 1:21 PM
#4

Jag är där pga min sociala fobi.
Självskada finns ju i olika former och vi talar ganska öppet om det i våran grupp. Eftersom vi sitter i någorlunda samma sits allihop så känns det bra att kunna bolla tankar och sånt som dyker upp med någon som går eller har gått igenom samma problematik. Visst får vi hjälp av terapeuterna, men vissa saker kan man faktiskt inte enbart läsa sig till, man måste uppleva det för att kunna förstå, och jag tror ledarna i min grupp har förstått att vi faktiskt behöver bolla vissa saker med varandra.

challameow.wordpress.com 

MissFlisan
6/21/14, 8:30 PM
#5

#4 Vad bra att du hamnat i en bra grupp, det tycker jag är jätte viktigt! Och jag tycket bäst om de grupperna som är små för det är lättare att prata då tycker jag och lättare att lära känna varandra.

Jag tycker också det där med frånvaron är lite konstig, men jag trodde att det var så att om man varit borta så många gånger så diskuterar man varför man har varit borta med sin terapeut och om man typ har legat på sjukhus så är det inte så konstigt att man varit borta och då får man fortsätta..? Jag menar man kan ju inte hjälpa att man är tex sjuk några veckor….

I sluten vården (på behandlingshem) så ser det också ut så fast där har vi ju coacher dygnet runt som hjälper oss med färdigheterna och DBT andan :) Vi har också läxhjälp 30 min varje dag och morgon samling med struktur och mindfulness övning innan morgon samlingen.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

-Nico-
6/24/14, 4:29 PM
#6

#4 Ber om ursäkt, såklart kan det vara pga av andra anledningar också, men det är ju vanligast med självskadebeteende. Därför tänkte jag inte efter…

#5 Ibland får man ju en dipp och måste ta igen sig, kanske är man inlagd eller så. Då beroende på hur mycket man missat får man ibland vänta tills det nya kapitlet startar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: