Annons:
Etikettveckans-hemuppgifter
Läst 949 ggr
MissFlisan
2014-05-14 21:29

Veckans hemuppgift

Idag hade vi anvancerad färdighetsträning som är för dem som gått den vanliga länge och har kommit en bra bit.

Vi fokuserar på att använda sina färdigheter i ett liv som passar efter behandlingshemmet.

Jag fick i uppgift att göra en "wisemind struktur" för sommaren veckorna efter att jag blivit utskriven. Det vill säga jag ska göra en plan för vad jag ska göra veckan efter att jag blir utskriven, en plan där jag inte flyr, bara går på känsla eller bara på förnuft. 

Jag tycker det var en bra läxa.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
MissFlisan
2014-05-16 22:44
#1

Jag har i läxa att varje dag skriva ner när jag är medvetet närvarande, ickedömande, här och nu, en sak i taget, observera, baeskriv och delta. 

Jag tycker det är svårt att göra det nu, har ni tips på hur jag kan öva? Hur gör ni?

Jag har ett larm som ringer några ggr om dagen som påminner mig om att vara här och nu, men vad kan ja göra mer?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

MissFlisan
2014-05-28 20:45
#2

Nu har jag i hemuppgift att försöka att inte invalidera mig själv så mycket, jag gör det så mycket och hela tiden och det tar så mycket energi från mig. Så nu ska jag aktivt försöka jobba med att försöka gör om det till beskrivningar…Det är svårt hur gör ni?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Challa86
2014-06-20 00:12
#3

Jag har skrivit typ 3 inlägg som jag raderat för att jag inte kan svara på din fråga. 

Jag invaliderar mig ibland, men då handlar det om saker som jag fått höra under min uppväxt som liksom satt spår och fastnat. 

För det mesta tycker jag att jag är bäst, underbar, vacker, helt freakin amazing och att folk borde kyssa mina fötter för att jag är så otroligt fantastisk. 

Det är inte omnipotens, jag sätter bara min självrespekt först och tar ingen skit. 

Veckans hemuppgift: Vi hade sista gruppen före sommargruppen i onsdags och för att inte börja på ett nytt kapitel som skulle vara pausat under sommaren gick vi igenom Medveten Närvaro för andra veckan i rad (skittråkigt enligt mig). Innan vi avslutade bestämde vi oss för att ha en sommarläxa från kapitlet där vi skulle träna på en av "färdigheterna" eller vad man ska kalla det. Döm inte, delta, observera osv.. 

Jag blev tillfrågad först vilken av de 6 (eller var det 5?) jag kände att jag behövde träna på, varpå jag svarade att jag redan kunde dem men kunde alltid förbättra mig. (Jag gick en mindfulness kurs innan jag började DBT, så det där med att vara medvetet närvarande sitter liksom i ryggmärgen). Så mitt svar blev att jag skulle träna på alla. 

Det resulterade i att resten av gruppen också bestämde sig för att träna på alla, så då tänkte jag att ledaren inte borde ha frågat mig först eftersom hon var inställd på att vi skulle välja en. 🤫

challameow.wordpress.com 

MissFlisan
2014-06-20 10:17
#4

Eftersom det gäller medveten närvaro så tycker jag det var bra att du fick börja så att du kunde säga att du ville öva på alla, det hade jag med kunnat svara tror jag :) dessutom så var det väl jättebra att de andra kanske inspererades av dig, särkilt eftersom jag antar att sommar uppehållet är ett tag och då kan man behöva använda sig av så många färdigheter som möjligt :)

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Challa86
2014-06-20 13:27
#5

Absolut. :) 
Medveten närvaro är ju väldigt viktigt att ha med sig i ryggsäcken ändå, vare sig man gått dbt eller inte, så det är nog rätt bra att vi alla tränar på det :)

challameow.wordpress.com 

-Nico-
2014-06-21 16:37
#6

Jag har att inte invalidera mig som ett heltidsjobb känns det som. Dock skulle jag fått sparken vid det här laget…

Jag har jättesvårt att tänka positiva saker om mig själv, och det är en av grunderna till hela skiten kan man säga. Så tyvärr flisan, inga tips.

Annons:
Upp till toppen
Annons: