Annons:
Etiketterfarenhet-av-dbt
Läst 1807 ggr
MissFlisan
2014-06-10 07:03

DBT löser inte allt!

Jag upplever att vissa som jobbar med DBT och färdigheter tycker att det är svaret på allt. Igår fick jag tex höra av en SSK när hag mådde jättedåligt av medicin utsättning och precis sagt att jag har haft den värsta helgen i hela mitt liv, att nu är färdigheterna jätte viktiga!! Ja, alltså hallå!! Jag använder mig av färdigheterna hela, hela tiden men det hjälper inte mot de här måendet…! Jag kände mig väldigt invaliderad!! Har ni också erfarenhet av att vissa tror att allt blir bra bara man använder färdigheter?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
-Nico-
2014-06-11 17:03
#1

Jo ibland blir det en aning irriterande med allt dbt…

Färdigheter är inte en lösning på allt, men det är en pusselbit närmre tillfrisknandet! :) 

Det känns så jävla svårt när man sitter där mitt emot terapeuten och denne säger "Du skulle använt krislistan" efter man självskadat. Jag får lust att bara skita i allt då. Men min terapeut får mig på något mirakulöst sätt att fortsätta kämpa.

neiti77
2016-09-04 00:39
#2

Jättegammalt ämne men men…

Jag har inte gått DBT (inte än, men min läkare pratar om det) men överlag inom psykologin och psykiatrin tycker jag att det alltmer har blivit en övertro på att verktyg och strategier ska hjälpa en när man mår dåligt. Jättebra att någon har utarbetat de här verktygen och strategierna men under tusentals år har vi vänt oss till andra människor när vi har mått dåligt. Verktyg är ju faktiskt till för maskiner….

Efter två misslyckade försök inom psykiatrin med vad jag skulle kalla framgångscoacher (!!) så har jag nu krävt att helt enkelt få en människa att prata med. Någon som klarar av att höra att jag har mörka perioder utan att omedelbart få mig att tänka positivt och någon som är villig att acceptera det faktum att jag känner mig själv tusen gånger bättre än vad någon psykolog kan göra!

Det är 10 månader sedan de placerade mig i kö och jag väntar än.

alicialecter
2018-10-24 11:35
#3

Jag håller inte riktigt med din syn på det. Med det menar jag inte att du har fel i att känna så utan att jag tror du missuppfattat vad de menar. Färdigheterna är viktiga och de hänvisar till de eftersom det är det behandlingen går ut på - när du har dina dippar så kan ingen ge dig en quickfix att må bättre och DBT går ut på att hitta sina egna vägar och få verktyg till att kunna hantera dipparna bättre. Jag förstår att det är jobbigt, verkligen och jag har själv känt så tidigare men det finns ingen annan än du själv som kan kämpa och göra en förändring. DBT är ju trots allt en behandling med fokus på att bli bättre, få ett liv värt att leva osv och då måste man kämpa med färdigheterna och verktygen även när det känns som sämst. Glöm inte att ta hand om dig själv bara, det är ju tillomed en del av läxorna i boken att just ta hand om sig själv. Det är viktigt att försöka tänka på annat och distrahera sig. Hoppas du mår bättre snart ❤️

alicialecter
2018-10-24 11:37
#4

Oj detta var visst en jättegammal tråd haha

Upp till toppen
Annons: