Annons:
Etikettallmänt-snack-om-dbt
Läst 975 ggr
MissFlisan
6/21/14, 8:36 PM

" jag tänker inte behandla dig som skör"

När jag kom till behandlingshemmet så sa sjuksköterskan till mig "jag tänker inte behandla dig som skör" Och det är något jag har hört flera gånger av personalen och min terapeut.

Jag antar att dom menar att jag är en kompetent vuxen som behöver hjälp och stöd men att ingen annan ska göra jobbet åt mig och att de inte tänker behandla mig som en sjuk person som inte klarar av någonting.

Min terapeut kan ibland säga när jag berättar vad andra kan ha sagt till mig att de behandlar mig som sköra.

Jag svarade henne senast härom dagen att "men jag är skör" Med det menar jag att jag mår dåligt, jag har ångest och inte klarar av allt. Då svarar min terapeut att jag inte alls är skör jag är ju inte gjord av porslin. Men det förstår jag väl att jag inte är gjord av porslin, vad har det med saken att göra?

Så då undrar jag vad dom menar med att jag inte är skör…? För det kan ju inte vara att jag inte är gjord av porslin?

Har ni också fått höra det inom DBTn? eller vad tror ni dom menar?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
-Nico-
6/24/14, 4:38 PM
#1

Jag har själv inte hört det, men jag har märkt det. Min terapeut behandlar mig inte som skör, till en viss gräns är hon hård. Jag tror att dom är rädda för att bemöta dig nedlåtande eller så som det ibland kan tolkas när nån håller på och "men lilla gumman"-ar sig (kom på ordet själv 😉). Samtidigt ska dom inte göra motsatsen heller, men för att du själv ska kunna tänka att "jag är stark, jag klarar det här!" måste din omgivning visa det. För alla påverkas vi av vår omgivning.

Om din terapeut känner dig väl vet hon också var dina gränser går, och ibland kan dom till och med känna oss bättre än vi själva. Läskiga typer… :)

Aleya
6/29/14, 9:39 PM
#2

Att folk sitter och håller på att säga saker för att dom tror att du inte klarar att höra. Du verkar tuff så tror att du klarar att gå ett steg högre i din terapi menar din terapeut. :-)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MissFlisan
6/29/14, 9:44 PM
#3

Aleya du låter som en klok person!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Cahira
6/29/14, 10:01 PM
#4

Folk som har personer runt sig som tanker laga tankar om en kommer aldrig sikta hogre an ribban ar satt. Genom att behandla dig som stark sa hojer de ribban och de har fortroende i att du klarar av att na den ribban. De vet att du klarar bra mycket mer an folk ger dig credit for.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MissFlisan
6/29/14, 10:06 PM
#5

#4 ja så är det nog.. Det är ett sätt att peppa och tala om att jag klarar av saker och det hjälper mig att höja ribban och ta mig till en högre nivå eftersom jag är kapabel att göra det.

Har inte riktigt tänkt på det på de viset förut :)

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Cahira
6/29/14, 10:09 PM
#6

Ja precis! For sa lange du intalar dig att du ar skor sa kommer du aldrig vara nagot annat. Du har en styrka inom dig och dom ser den. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
MissFlisan
6/29/14, 10:14 PM
#7

#6 Jag ska försöka komma ihåg det :)

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Cahira
6/29/14, 10:21 PM
#8

Se din radsla som ett trask. Visst det ar tungt, det ar smutsigt, det luktar illa och det ar mycket bekvamare att stanna vid kanten och vara torr. 

Men till sist sa ser du alla frukter pa andra sidan trasket och du inser hur underbart livet skulle vara om du kunde komma at dom frukterna. 

Detta ar valet du har. Stanna pa stranden och vara standfast vid stinktrasket, eller vada igenom det ett steg i taget hur utmattad du an blir, for att sedan bli rikligt belonad med de sotaste frukterna du nagonsin smakat. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

SaaraE
7/3/14, 3:03 PM
#9

På något sätt tycker jag ändå att det är rätt tufft av behandlare att säga de orden. Alla som mår dåligt har nog någon gång fått känslan att man vill vara liten, vill att någon ska rädda en och ta hand om en nu när man mår så här. Kommer det då någon och ställer krav kan det säkert kännas rätt hårt?

Men frågan är vad det ger om någon blir behandlat som skör. Jag kan säga av egen erfarenhet att jag inte växer av att personalen säger till mig att jag inte får göra det och det för att jag är sjuk. Att andra måste respektera att jag mår dåligt och inte tål samma saker som någon som är stabil. Det ger nog mig bara ännu mer bekräftelse i att jag är liten, sjuk och ömtålig som inte kan bli frisk så här bara rakt av. Även om känslan kan vara trygg i att jag vet att ingen störtar över mig, drar iväg mig på sker jag inte orkar osv så tror jag att det skälper mer hjälper.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

-Nico-
7/9/14, 6:35 PM
#10

#9 Jag håller med dig! Detta är förstås individuellt. Men en riktigt bra behandlare kan också bedöma och agera därefter. De ser hur pass mycket de kan behandla dig "tufft", och när de behöver mjuka upp sig lite. Det beror ju helt på vad du själv är i för känslotillstånd. Ibland klarar man mer, ibland mindre.

Upp till toppen
Annons: