Annons:
Etiketttankar-om-livet-med-diagnoser-skriva-av-sig-och-vad-du-vill
Läst 283 ggr
MissFlisan
2014-06-22 18:01

Balans mellan aktivitet och vila

Jag har under många, många år haft svårt för att ta det lugnt. jag har hela tiden hållit i gång. Jag har sprungit och sprungit i från mig själv. Jag har kunnat må bra så länge jag har haft folk runt om kring mig så länge jag har varit ute, varit och dansat, varit på bio eller gjort något annat med någon. Men så fort jag har varit ensam så har jag inte längre mått bra. Jag har inte kunnat vara hemma och ta det lugnt själv.

Jag har gjort så mycket saker och hållit i gång så mycket att de jag gjort tillslut inte heller har varit roligt eftersom jag har varit för stressad. Men samtidigt som jag har varit så stressad så har jag ändå inte klarat av att ta det lugnt.

Detta har blivit mycket bättre de senaste året i samband med att jag har blivit bättre vän med mig själv. Jag flyttade till egen lägenhet för första gången i mitt liv i oktober förra året, jag var verkligen LIVRÄDD för att bo ensam. Jag var rädd för att gå under i min ensamhet och att jag skulle känna mig helt övergiven. MEN jag storm trivdes med en gång, visst har jag känt mig ensam ibland, men inte så att det tagit över mig.

Jag försöler tänka på det nu att jag inte gick under av att flytta till egen lägenhet. Jag börjar nämligen bli riktigt, riktigt stressad för sommaren och den stora förändringen jag kommer göra då. Det är från och med i sommar som jag ska lämna min trygghet och stå på mer och mer egna ben. Jag känner ångesten, jag känner stressen och oron. MEN då försöker jag påminna mig om hur orolig jag var över att flytta till egen lägenhet och hur bra det gick ändå, så varför skulle jag inte klara av detta med? Jag vet ju att jag inte är ensam och jag har massor med stöd.

Nu när stressen kommer inför framtiden så känner jag hur jag återigen försöker springa ifrån mig själv. Jag försöker vara sysselsatt hela tiden för att minska min ångest och oro, jag vill ha koll på allt jag har svårt att slappna av och jag känner hur jag är spänd i axlarna. Så nu försöker jag aktivt ha en bra balans mellan aktivitet och vila. Jag försöker även göra sådan som är bra för mig långsiktigt och som jag kommer fortsätta göra även när sommaren kommer. Jag försöker bjuda hem mina kompisar och försöka hitta på roliga saker samtidigt som jag behöver ta det lugnt hemma för att inte bli för stressad och för att jag behöver kunna vara ensam hemma ibland även kanske en lördags kväll.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: