Annons:
Etikettfärdigheter-i-vardagen
Läst 935 ggr
MissFlisan
2014-06-29 20:48

Färdigheter på läger

Jag åker i morgon på träningsläger och är borta i elva dagar. Det kommer bli tufft både fysiskt och psykiskt. Vi kommer träna fyra ggr om dagen, gå upp tidigt på morgon och kanske lite sena kvällar. Det kommer vara mycket människor som jag inte känner.

Jag var på samma läger förra året och då mådde jag betydligt mycket bättre än vad jag har gjort på hur många år som helst. I år mår jag ännu bättre och vill klara lägret betydligt mycket bättre än förra året.

Jag funderar på hur jag ska göra för att kunna använda mig av viktiga färdigheter och dessutom komma ihåg dem i rätt stunder. Kanske borde jag skriva en lapp med bra färdigheter?

Till skillnad från förra året så vill jag öva på relationsfärdigheter, jag vill våga ta för mig, våga känna att jag räknas och våga delta i samtal, jag vill våga närma mig de andra deltagarna och visa vem jag är inte bara under träningarna. Jag vill vara någon som man vågar prata med och jag vill visa att jag vill delta i gemenskapen.

Förra året ägnade jag stor del av tiden att tänka på tryggheten på behandlingshemmet och tänka på de coacher som ger mig trygghet istället för att vara här och nu och se vad som egentligen hände runt om kring mig, så vill jag inte ha det i år!!

Något som jag övade riktigt mycket på förra året var att "vara här och nu" när de gällde de olika passen, för om jag skulle tänka "ok, nu ska jag köra 2 h styrka, sedan 2 h bollsport och sedan 2 h vila/lunch för att sedan ha ett simpass på 2 två timmar" Då visste jag att inte aldrig skulle orka. Så det är något jag också ska fortsätta öva på.

Något jag försöker öva på hela tiden just nu och absolut behöver öva på under lägret är att "acceptera verkligheten som den är" Typ acceptera att jag är trött och inte tänka att jag inte BORDE vara trött eller att acceptera att det är svårt istället för att tänka att jag borde klara detta bättre och det borde vara lätt. 

Att ta hand om min sårbarheter kommer nog bli svårt! För vila kommer det inte bli mycket av, men jag får försöka vila på våran lunch paus som vi har i 2 h. Jag vill försöka vara lite social på kvällarna och inte gå in på rummet direkt när vi slutar runt 21.00, jag kanske kan välja vissa kvällar att vara uppe senare och vissa som jag går och lägger mig tidigare. Jag behöver också anstränga mig till tusen för att äta bra för att orka träna så här mycket och försöka komma ihåg att jag behöver mer mat när jag kommer göra av med så här mycket energi…

Japp jag har att öva på!!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
MissFlisan
2014-07-01 18:34
#1

Nu har jag varit på lägret i över ett dygn och jag måste säga att det går överförväntan!! Det är lite jobbigt eftersom några av ledarna var med förra året när jag mådde sämre och då klarade jag mig inte utan panik några ggr, så jag upplever att dessa ledare vill mig väl men samtidigt behandlar mig som skör. En ledare sa "coolt du är som kommit hit i år igen" hon sa att hon trodde att jag blev bort skrämd förra året…Då känner jag att hon tror att jag inte klarar av detta och då börjar jag tvivla på mig egna förmåga…Men jag försöker tänka att hon vill mig jätteväl att hon är snäll och gillar mig och menar att det var kul att jag kom även i år. Det är  också en ledare som jag upplever ser allt, hon ser om jag inte mår bra eller om jag är trött eller något annat och då blir det svårt för mig när hon hela tiden vill hjälpa till i de situationer, för jag klarar det egentligen själv men inte när jag ser att hon ser och att hon försöker peppa och stötta mig lite diskret. Jag har dock märkt att den ledaren gör så med de andra med så jag försöker tänka att det är så hon är och att hon vill väl.

Det har faktiskt gått överförväntan med relationen till de andra deltagarna och ledarna och jag vågar ta för mig betydligt mkt mer än förra året. Jag är inte lika mkt inne i mig själv och kan se vad som händer och kan känna till och från att jag är delaktig och att jag får vara med. Jag märker också att andra tar kontakt med mig när jag vågar ta kontakt med dem :)

Sedan har det varit lite jobbigt med maten men då använde jag mig av telefonstödet till behandlingshemmet och ringde och bad om hjälp av en personal som jag inte alls kännes så bra. Men jag vågade prata med henne och jag fick faktiskt bra hjälp.

Att använda mig av färdigheterna som jag skrivit ner här hjälper mig väldigt bra faktiskt!!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

-Nico-
2014-07-02 11:46
#2

Det låter toppen! Kan det inte vara jobbigt och triggande för ätstörningen att vara på ett träningsläger? Bara undrar…

MissFlisan
2014-07-02 18:40
#3

Bra fråga, jo det är jobbigt ang ÄS. Jag vet inte om det är så triggade, eller jo lite faktiskt…men det är hanterbart och det som är jobbigast är själva matsituationerna och veta hur mkt jag ska lägga på tallriken, men nu sista måltiden idag så var det faktiskt mkt lättare!!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

-Nico-
2014-07-09 18:25
#4

Vad bra, själv skulle jag nog inte klara det!

Upp till toppen
Annons: