Annons:
Etiketterfarenhet-av-dbt
Läst 1110 ggr
timskoogs
7/10/14, 3:24 AM

Är verkligen DBT ett sätt att rätta till sitt liv?

Jag gick i DBT i ca ett och ett halvt år och jag satsade verkligen på det till 100% innan jag insåg att det faktiskt fick mig att må sämre. 

Jag anser att för att kunna bli av med sina problem måste man bearbeta dem och leva ut sina känslor. Alltså  inte hitta olika sätt att "trycka undan dem" vilket jag personligen tycker att DBT till stor del gör när det gäller stå ut färdigheter osv. Varför ska man tex ta en iskall dusch när man istället kan gå ut i skogen och slå sönder något och utmatta både kroppen och sinnet? 

Jag vill dock understryka att detta är MIN syn på DBT. Det finns säkert många där ute som faktiskt blir hjälpt av det.

MVH

Annons:
MissFlisan
7/10/14, 1:27 PM
#1

Hej!

Jag tänker att DBT inte alls passar alla. Men jag personligen håller inte med om att det handlar om att trycka bort sina känslor utan att hantera dem utan att dem tar över totalt.

Det där med Stå ut färdigheter, jag skulle säga att det bara är förslag dom ger i papperna men om det fungerar bättre för dig att gå ut i skogen och göra sönder något så är ju det en bättre färdighet för dig.

Jag tror att man har en bra terapeut i individualterapin och har ledare för FHT så tycker jag att man jobbar med att bearbeta, hantera och sedan gå vidare. Men det är så många olika saker som ska fungera för att det ska hjälpa.

Men jag håller som sagt med DBT passar inte alla ändå :) För mig var det väldigt bra att först gå DBT för att sedan kunna göra KBT. Det var en bra kombo för mig.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

-Nico-
7/10/14, 4:02 PM
#2

Jag skulle säga att just stå ut färdigheter (Tex kalldusch eller äta chili) mest trycker undan känslan. Dessa använder man i yttersta nödfall. Bara för att uppehålla ångesten, som max kan hålla på i en timme i streck rent fysiskt.

Andra färdigheter så som medveten närvaro, exponering och acceptans är helt tvärtom. Då uppmärksammar man känslan, och låter den sedan glida iväg. Med en bra terapeut är det just bearbetning som man har fokus på, man går till grunden med problemen och ångesten. 

Jag tror att alla kan bli hjälpta av DBT, förutsatt att båda parter är med på det, att man trivs, och att man kommit ur det värsta. 

Men jag respekterar din åsikt! :) 

Hoppas du får hjälp nu.

MissFlisan
7/10/14, 5:26 PM
#3

#2 precis. Stå ut handlar ju bara om att inte förvärra situationen. Men vad skulle du säga att gå ut i skogen och kasta saker är för färdighet? För mig skulle det nog funka som reglera känslan.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Upp till toppen
Annons: