Annons:
Etikettfärdigheter-i-vardagen
Läst 628 ggr
MissFlisan
2014-07-11 21:01

Konsten att vara här och nu.

Jag har en stoooor tendens för att oroa mig över saker som ska hända i framtiden, typ om en månad, nästa vecka eller om något år. När jag oroar mig för framtiden så tar jag fram min kalender och bläddrar fram och tillbaka och försöker att planera och förutse olika situationer som kan dyka upp..

Att planera så i framtiden och gå och oroa mig över saker som kanske kommer hända om en månad är inte hjälpsamt för mig. För dessutom om man oroar sig över att det ska bli på ett visst sätt så är risken större att det blir så än om jag inte redan innan hade bestämt mig för att det skulle bli så..

Jag har tex oroat mig för i flera månader för vad jag ska göra på helgerna när jag inte tillhör behandlingshemmet mer. Varför ska jag oroa mig för det flera månader innan? Jag kanske inte ens tycker det är ett problem då?!

Precis samma oro har jag över när en viss personal kommer tillbaka från sin semester och jobbar helg och jag inte kommer vara där. MEND STOPP!! Hon har semester i flera veckor till och när hon väl kommer tillbaka så har jag kanske fått mer distans och inte alls tycker att det är ett problem? Det är iaf inget problem idag, så det är inget jag behöver oroa mig för idag.

Jag får säga STOPP! Ta dig tillbaka, här och nu, just nu har jag inga problem!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: