Annons:
Etikettfärdigheter-i-vardagen
Läst 610 ggr
MissFlisan
8/1/14, 1:54 PM

Projekt klara av ensamheten!

Jag har fått svårare och svårare att klara av att vara ensam igen. Denna helgen hade jag planerat att vara med kompisar både idag, imorgon och på söndag. Men idag och på söndag så har det blivit inställt. Så jag tänkte ta tillfället i akt att öva på att vara ensam och se det som en exponering eller som min terapeut sa reglera känslor tio "ändra känslor genom att handla tvärtemot din känsla"

Jag känner främst oro/rädsla för att vara ensam. Det ger mig ångest, jag känner att hjärtat bankar fort och det svartnar nästan framför ögonen på mig. Min första tanke är att ringa behandlingshemmet för att få deras trygghet. Men behandlingshemmet kommer jag inte ha för alla framtid, så jag vill öva på att klara det här själv.

När man flyr från något så försvinner känslan man flyr i från kortsiktigt, men den kommer tillbaka så fort man utsätter sig för den igen. Så nu tänkte jag att jag ska stanna kvar i känslan. Stanna kvar i oron och inte fly från den.

Känner jag att jag inte vågar gå ut eftersom jag är orolig att möta vissa personer då ska jag gå ut och utsätta mig för det. När jag är ute så ska jag ha ett mål tex leta reda på en röd tröja och jag ska aktivt öva på att inte kolla efter personer som jag är orolig att möta eller som jag känner att jag "måste" träffa eftersom dom ger mig trygghet.

När jag är hemma så ska jag öva på att göra lugna saker, som jag kan göra samtidigt som jag stannar kvar i känslan. Jag ska göra en sak i taget och inte allt samtidigt.

Jag ska också skriva ner min oro 1-10 men några timmars mellanrum för att se hur oron/rädslan går upp och ner.

Jag vill verkligen börja bli vän med mig själv! Så nu är det förändring och övning som gäller!

Jag återkommer med hur det går!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
MissFlisan
8/3/14, 2:30 PM
#1

Haha, nu råkade jag gilla mitt egna inlägg…Jaja…

Jo jag tänkte ge er en liten uppdatering om hur mitt projekt går. I fredags var det först jääääätte jobbigt!!! Jag gick till biblioteket och satt och läste några timmar och efter det så blev det bättre. Jag kollade även i lite böcker med pyssel där så jag fick lite inspiration och gick hem och pysslade. Ångesten varierade mellan 3-7 av 10 under dagen, men jag klarade av det. Jag fick en impuls på typ 9.9999 av 10 att ringa behandlingshemmet (min trygghet) men jag klarade av att inte göra det genom att tänka "vad hjälper det?" det skulle hjälpa mig kortsiktigt, för stunden, några minuter, men sen då? 

Jag kände att jag verkligen behövde klara av det utan att ringa behandlingshemmet och det gjorde jag! Tankarna och känslorna var riktigt jobbiga men jag gick emot dem och handlade tvärt emot vilket var jätte jobbigt!!

Igår var jag med en kompis nästan hela dagen och tack vare mitt slit i fredags så var jag inte alls stressad när jag var med henne över hur dagen idag skulle bli när jag skulle vara ensam hela dagen.

Idag måste jag säga att ensamheten inte är jobbig. Jag förstår att jag kommer behöva jobba mer  med detta men jag har börjat bra. Det bästa är att jag märker att det blir bättre när jag stannar kvar och inte flyr och när det behövs handlar tvärt emot känslan.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Ann-Catrine
8/4/14, 5:31 PM
#2

Hej Flisan! Vad jag tror du behöver är att känna trygghet med dig själv! Där har inte jag några problem för jag är trygg i mig själv och väldigt kreativ och på hittig och kan tycka att det är skönt att rå om sig själv, och vara ensam. Men blir det för många dagar ensam då får jag tråkit! Saker som gör mig lugn är: att stryka, läsa. mindfoulnes,avslappning och fotbad! I bland sköter jag om mig själv riktigt noga och då: Skrubbar jag hela kroppen, gör hårinpackning, ansiksmask,färgar ögonfransarna(pga. allergi mot mascara), klipper naglarna ,filar fötterna och smörjer in mig i en skön body lotion. Vad brukar du göra när du sköter om dig själv då? Jag gillar att virka, sy med symaskin och även för hand. Har mycket blommor i mitt hem. Om du gillar blommor så gå och köp den vackaste blomman och säg till dig själv: Att den här blomman vill jag ge mig själv för jag älskar mig själv så och den här är jag värd! Små saker kan ha stor betydelse. Jag drömde om dig i helgen, så du har påverkat mig mycket till insikt och jag hoppas att jag kan ge dig något tillbaka! Skriv så svarar jag dig, så gott jag kan! Allt skall vara ärligt till uppbyggnad av din självkänsla och trygghet, det kommer inifrån och tar tid att bygga upp, men jag är säker och tror på dig att du kommer att klara av det! Man klarar av mer än man tror. Vad gör dig glad? Skriv, skriv och skriv. Det mår jag mycket bra av att göra. Ha det gott! Stor Kram Ann-Catrine.

MissFlisan
8/4/14, 10:32 PM
#3

#2 Du har så rätt! Trygghet i mig själv är vad jag behöver och jag jobbar på det stenhårt just nu!

Vilka bra "ta hand om sig själv" tips du ger!

Kram!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Upp till toppen
Annons: