Annons:
Etiketttankar-om-livet-med-diagnoser-skriva-av-sig-och-vad-du-vill
Läst 665 ggr
MissFlisan
2014-08-16 13:38

När terapeuten återförsäkrar

Jag har gått i terapi till och från (mest till) sedan jag var 14 år och det jag har velat uppnå efter varje samtal är den där lättnaden, när ångesten släpper för ett stund och allt känns ljusare just nu. Lättnaden har kunnat hålla i sig i några dagar och det har oftast räckt eftersom det då är dags för nästa samtal med terapeuten.

Så har jag hållit på i alla år och samtalen har hjälpt för stunden men inte i längden och så fort jag slutat någon terapi så har allt mer eller mindre rasat igen eftersom jag då inte fått den där tillfälliga lättnaden. Jag har liksom inte fått några verktyg till att klarade det själv utan jag har alltid fått en lösning av någon annan och inte fått tänka ut en lösning själv eller lärt mig att lita på mig själv.

Även om det är väldigt skönt när någon annan säger"jag tycker det här" eller "gör si, gör så" eller "okej tycker du det är jobbigt så behöver du inte göra det" eller att få en åsikt av någon annan så att jag själv inte behöver ha någon åsikt utan sen bara kan göra som någon annan sagt åt mig att göra.

Jag har i alla år i olika terapier fått kortsiktig hjälp vilket nog har varit lättare för de olika terapeuterna också eftersom det gjort mig lugn, de ser att jag mår bättre och de kan känna sig nöjda med att jag har blivit lugnare.

Men nu har jag en sjukt jobbig terapeut! Jag blev så irriterad på henne här om dagen. Hon vägrar ge mig några svar även hur mkt jag än försöker få dem så går det inte att lura till sig något svar. Utan hon svarar på det mest "ja, vad tycker du själv?" Eller "ja men det där kan du svara på själv" Eller "ja jag kan lyssna på hur du tänkt att göra den situationen men jag tänker inte säga vad jag tycker om det" Hon tvingar mig att bli självständig, hon tvingar mig att tänka själv, att hantera situationer själv.

Hon vägrar att återförsäkra mig, det är jättejobbigt!!! Men jag märker att jag blir stärkt av att klara av saker själv och jag märker att jag mår bättre av det och att det är något som kommer hjälpa mig i längden. Hon gör så att jag inte blir beroende av henne. Så hon göt ju helt rätt men det är hemskt och jag blir jätte irriterad på henne.

Jag tror att en anledning till att terapi inte alltid hjälper beror just på att terapeuterna återförsäkrat för mkt vilket inte ger något resultat i längden när man ska stå på egna ben.

vad tror ni?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
-Nico-
2014-08-16 19:53
#1

Helt rätt tänkt! Jag vet inte om jag är som du när det gäller återförsäkring, men jag kan iallafall svara på inlägget.

Som min terapeut sa: "Det är inte meningen att du ska gilla mig". Lite på skoj men du fattar grejen. De kan vara skitjobbiga, men de har alltid nån tanke bakom det. Och skrämmande nog har de ofta rätt också…. (är det bara jag som inte förstår hur de bär sig åt…?)

Din terapeut har antagligen en tanke bakom, och du ser ju själv att det börjar visa sig, men usch vad jobbiga och irriterande de kan vara ibland!

Fortsätt kämpa!

MissFlisan
2014-08-17 21:18
#2

#1 Jag förstår vad du menar! Ja de är galet hur de kan hålla på och lite läskigt hur rätt de ofta blir… :)

Jag tror min terapeut har en tanke med allt hon gör inte gör, säg eller inte säger till mig… Tufft men det hjälper…

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

-Nico-
2014-08-19 19:50
#3

Exakt!

Upp till toppen
Annons: