Annons:
Etiketttankar-om-livet-med-diagnoser-skriva-av-sig-och-vad-du-vill
Läst 654 ggr
MissFlisan
2014-08-28 18:15

Att vara realistisk och inte ställa för höga krav.

Just nu är jag sår stressad att inte hinner ikapp mig själv. Jag känner att detta inte riktigt är hållbart jag måste göra en förändring. Jag har börjat få svårt att sova, vilket gör att jag får svårt att komma upp på morgonen vilket gör att jag vänder på dygnet. Jag känner mig fysiskt riktigt trött och kroppen är inte med mig, dessutom börjar jag få stress symtom som jag känner igen sen tidigare..Så jag känner att jag behöver sätta stopp för det här nu. Även om jag vill komma igång med allt och fungera lika bra som "alla andra" så är det kanske inte realistiskt att jag ska klara av allt som jag vill. Frågan är om en helt friskt person hade fixat allt som jag vill fixa? Jag glömmer bort att ta hänsyn till min funktionsnedsättning och att jag har varit sjuk under många år och fortfarande inte är helt bra. Jag tänker att allt borde vara bra nu och att jag bara kan köra på, men jag glömmer att jag måste komma ihåg att använda mig av allt jag lärt mig för att jag ska kunna fortsätta att må bra.

Under hösten så hade jag tänkt att plugga heltid, gå på rehabilitering 7 h i månaden, leda två ungdomsgrupper, träffa Rutan 8 h i månaden, träna i Malmö, gå på body Combat i Hässleholm, vara med i ett projekt, vara med kompisar m.m.m.m.m. Men efter att ha funderat i naatt när jag inte kunde sova och efter att ha pratat med CA idag så ska jag kolla med skolan om jag kan läsa engelska på 50% under hösten istället för 100% detta särskilt med tanke på att jag vill kunna ta till mig min rehab och kunna fortsätta må bra och inte bara springa rakt in i en vägg…

Någon sa till mig för många år sedan att "skynda långsamt" jag förstod aldrig vad hon menade men kanske menade hon att jag inte skulle ha så bråttom? Kanske är det så att det är bättre att gå långsamt fram och det är hållbart istället för att köra på i mer än 100% för att sedan krascha och får börja om igen? Kanske är jag värd att få må bra och värd att få ta saker i min takt?

För vems skulle lever man egentligen?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
Candela
2014-09-04 21:55
#1

Är det en full termin du läser (alltså en kurs på 30 hp/kurser på sammanlagt 30 hp)?

Jag har studerat på heltid (alltså 30 hp/termin) och orkade bara med terapi en gång varannan vecka, och att ta hand om mina barn varannan vecka.. Träffade annan familj och vänner 1-2 dagar i månaden.

Jag tycker du ställer orealistiskt höga krav på dig själv.

Upp till toppen
Annons: