Annons:
Etikettfärdigheter-i-vardagen
Läst 783 ggr
MissFlisan
8/28/14, 6:37 PM

Nu vill jag börja ta hand om mig igen!

Nu får det vara nog! Jag behöver komma på banan igen! Jag behöver börja använda mig av mina färdigheter och inte bara trycka undan och springa ifrån mig själv!

Jag vet att detta inte kommer bli lätt, för alla förstår mig inte. Men jag behöver börja prioritera mitt mående igen. Jag har som hemuppgift att prioritera och skriva ner vad jag prioriterar och vad jag ska prioritera bort. För jag märker hur jag faller igen. Pappa sa precis när jag pratade med honom "men Felicia du vet ju att det går upp och ner och de jobbiga stunderna blir kortare" Då fick jag dåligt samvete och tänkte att jag borde köra på som jag gör nu. 

Pappa syftade på att jag sa att jag funderar på att plugga halvtid till hösten istället för heltid…Kanske borde jag plugga heltid?

Men så tänker jag så här, jag har varit på behandlingshem i två år, innan dess pluggade jag personlig utveckling och jag har inte pluggat "på riktigt" på 4 år och då var det gymnasienivå. Jag har Borderline och min fysiska funktionsnedsättning. Jag har svårt att hantera stress. Jag ska ha eftervård och gå på basal kroppskännedom, det är saker som jag vill prioritera.

Men vem är pappa att döma mig? Vem är det ska leva med mig själv, han eller jag? Jag undrar vad mamma kommer att säga när hon får reda på att jag funderar på att plugga mindre? Alla i Skåne tycker ju det är en bra ide och även mormor och syster. 

Så nu ska jag försöka att må så bra som möjligt igen och göra min hemuppgifter fullt ut.  Jag ska på riktigt börja göra en sak i taget. Jag ska öva på att lägga bort mobilen när jag kollar på tv. Jag tänker inte ha på tvn när jag sitter vid datorn och jag ska försöka att bara äta när jag äter. Om jag börjar att öva de sakerna så utökar jag det sen.

Ingenting hemskt händer för att jag inte kollar facebook hela tiden, eller för att jag inte kollar Instagram hela tiden eller för att jag inte kollar hur många som har läst min blogg hela tiden.

Hur ska man tackla föräldrarnas förväntningar??

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
M A N I N A N
8/29/14, 9:50 AM
#1

Av det du skriver i inlägget så låter det som att du redan har bestämt dig för deltidsstudier och att du är orolig för vad dina föräldrar ska tycka om det. Du känner dig själv bäst och av det du hittills har skrivit här är du klok och fattar bra beslut. Jag tycker att det vore oklokt, på gränsen till dumt, att gå igång med heltidsstudier. Du ska ju hinna med allt det andra också och du fixar inte stress. Jag tror att dina föräldrar helt enkelt får vänja sig vid att du bestämmer själv över ditt liv. De kommer att märka att det är det bästa för dig. Hur de reagerar är deras ansvar. Inte ditt. 💜💚

M A N I N A N
8/30/14, 9:09 AM
#2

Svårt det där med föräldrar. De påverkar en mer än man vill… Det verkar inte som de förstår vad det skulle innebära för ditt mående om du bestämde dig för heltidsstudier. Att du i så fall riskerar bakslag. Att det är bättre att "skynda långsamt" som du skrev i ett annat inlägg. Vad tror du om att berätta för dem hur du tänker inför halvtidsstudier. Att det var längesen du pluggade, och att du behöver vänja dig vid studier samt att du har flera andra, också viktiga, saker som ska hinnas med samtidigt. Säga till dem att du vill att de respekterar dina val i livet. Att deras förväntningar är en börda för dig. Skulle detta öht hjälpa? Skulle de vara mottagliga för ett sådant samtal? Du har ingen skyldighet att förklara dig för dem men det kanske skulle hjälpa dem att inse att du är fullt kapabel att fatta egna, väl genomtänkta beslut, som är de bästa för dig. Om inte är det nog bara så att de helt enkelt får gilla läget och börja vänja sig vid att du bestämmer själv hur du vill leva ditt liv. Du kanske redan har pratat med dem om detta. I så fall är det nog inte så mycket mera du kan göra. På sikt kommer de genom ditt mående att inse att du fattade rätt beslut. För de har väl, precis som du, ditt mående som prio 1?

Melod
8/31/14, 2:19 PM
#3

Familjen har svårt att förstå hur svårt det är att må dåligt. De säger ofta saker som gör att kan må dåligt, känner att man inte borde må så dåligt, så lätt, att man blivit "frisk" och inte får ett återfall.

Men bra bra bra…att du har beslutat dig för att ta tag i dig. Sätt upp mål som du kan hantera. Lyssna till dig själv när du känner att du inte klarar av. Har du inte studerat på "normalnivå" under en längre tid så föreslår jag deltid. Dock är det min syn. Jag anser att det är bra om man ger sig själv space. Själv har jag upptäckt att jag behöver mer än dubbelt så mycket vila som plugg såhär i början av terminen. En halvtimmas koncentrerat litteraturläsning så behöver jag sova direkt efter i ca 1,5h. Om ett par veckor hoppas jag det blir bättre..det är som en muskel som man över upp liksom. Kör man för hårt i början kanske man överanstränger den och stressen kommer tillbaka. 

Men jo…jag känner mig fullkomligt värdelös, och fullkomligt nöjd för jag vet, jag hoppas på att med tiden och rutinerna så blir det bättre. Det var inte alls något illa menat att jag föreslår att du ska studera halvtid. Nästan som att jag marknadsför det haha.

Hoppas det blir bra!

MissFlisan
8/31/14, 8:15 PM
#4

#1 #2 Nu har mamma varit hos mig i helgen och vi har pratat om halvtids studier och hon blev nästan arg för att jag kör på för hårt och att ingen hade orkat mitt tempo och mina aktiviteter…Så hon verkar tycka det är bra att jag inte börjar för hårt. Det var jätte skönt när hon sa det!

#3 det verkar som om nästan alla håller med om att ja borde börja med halv tid, så kanske är inte det fel att göra det. Jag hoppas jag får plats på en 50% kurs bara. Jag ska prata med skolan i morgon.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Melod
9/1/14, 10:26 AM
#5

#4 Bara för att du börjar halvtid betyder inte att du fortsättningsvis hela tiden ska gå deltid. Nästa period efter avslutad kurs kan du börja plugga 100 %. På de flesta skolor kan man registrera sig för kurser och det är möjligt att själv välja om man vill plugga 50%, 100%, 150% och tom. 200% om kurserna inte krockar och det fungerar med behörigheten. 

Vilket fall, att återhämta sig är också som jobb. Pluggar du 50% och du återhämtar dig resten av tiden så kan man säga att du "jobbar" 100%. Så intalar jag mig själv.

Upp till toppen
Annons: