Annons:
Etikettfärdigheter-i-vardagen
Läst 1325 ggr
MissFlisan
9/28/14, 9:44 PM

Från dömande till beskrivning

Min terapeut säger att "dömande är alltid ett fördärv"

I DBT jobbar man mycket med dömande tankar eftersom det är något som vi alla har och det ställer till de för oss.

När vi dömer oss själva eller andra så trycker vi ner oss och andra.

Att göra om dömande till beskrivning är en början till att uppmärksamma våra dömande och göra något åt det.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
MissFlisan
9/28/14, 9:47 PM
#1

Dömande: Fan vad dålig jag är som åt så mkt IGEN! Vad är det för fel på mig??

Beskrivning: Det blir svårt för mig när jag äter mig jätte mätt!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Zadeira
9/29/14, 10:45 AM
#2

Jag hade rätt svårt att förstå det där i början med skillnaden på att vara dömande eller bara beskrivande men när terapeuterna en gång beskrev det på följande sätt blev det mycket lättare att ta till sig och förstå.

Dömande tankar är ju ofta subjektiva åsikter och baserade på egna antaganden. "Fan vad värdelös och dålig jag är som inte kan jobba heltid nu."

Beskrivning är detsamma som att vara objektiv och se till fakta fakta i situationen. "Jag mår inte bra så just nu klarar jag inte att jobba heltid."

MissFlisan
9/29/14, 9:15 PM
#3

#2 bra beskrivet av terapeuten!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

MissFlisan
9/29/14, 9:17 PM
#4

Dömande: Fy så ful jag är, jag ser helt fruktansvärd och min omgivning borde svimma när de se mig. Beskrivning: det blir väldigt jobbigt för mig på träningen eftersom jag ser annorlunda ut.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

MissFlisan
9/29/14, 9:17 PM
#5

Dömande: Fy så ful jag är, jag ser helt fruktansvärd och min omgivning borde svimma när de se mig. Beskrivning: det blir väldigt jobbigt för mig på träningen eftersom jag ser annorlunda ut.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

MissFlisan
10/2/14, 7:19 PM
#6

Det blir väldigt svårt för mig på helgerna när jag inte kan åka till behandlingshemmet, jag känner mig ensam och är väldigt jobbigt. Det blir dessutom väldigt när jag inte ver vilken personal som jobbar….(hoppade över de dömande)

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
MissFlisan
10/4/14, 9:56 PM
#7

Dömande- Jag kommer aldrig klara av skolan, jag bli för stressad, jag mår för dåligt!! Beskrivning- Jag blir rädd för att inte klara av min första tenta och jag har svårt att koncentrera mig och att hålla fokus på att plugga.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

MissFlisan
10/31/14, 11:28 AM
#8

Jag kommer aldrig kunna må bra, det var det jag visste jag klarar mig inte utan behandlingshemmet…

Beskrivning: Jag är rädd för att inte må bra eftersom att det just nu är så svårt.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Upp till toppen
Annons: