Annons:
Etikettfärdigheter-i-vardagen
Läst 1334 ggr
MissFlisan
10/2/14, 7:52 PM

Reglera känslor - hemuppgift 1

Det första jag fick jobba med när jag kom till behandlingshemmet var att identifiera känslan dvs hemuppgift 1. Jag tycker den är så himla bra så jag tänkte skriva den här. Jag skriver själva hemuppgiften så kan man väl kopiera det och klistra in så att vi inte behöver skriva själva frågorna hela tiden.

KÄNSLA:

Utlösande händelse för känslan (Vem, vad, när, var)? Vad satte igång känslan?

Tolkningar (tankar, övertygelser) av situationen?

Fysiska förändringar och upplevelser: Hur känns det i kroppen?

Kroppsspråk: Ansiktsuttryck? Hållning? Gester?

Impulser att handla: Vad ville jag göra? Vad ville jag säga?

Vad jag sa och gjorde i situationen (så exakt som möjligt)

Vilka följder hade känslan (på sinnesstämningen, andra känslor, beteenden,tankar, minnen, kroppen osv)?

Känslans funktion:

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
MissFlisan
10/2/14, 8:17 PM
#1

**KÄNSLA:
**

**Rädsla tror jag… Eller kanske snarare ledsenhet??
**

**Utlösande händelse för känslan (Vem, vad, när, var)? Vad satte igång känslan? Mötte en betydelsefull coach från behandlingshemmet på gymmet.
**

Tolkningar (tankar, övertygelser) av situationen? Tänk om hon jobbar i helgen?? Dom kommer ha de jätte trevligt där och jag får inte vara  med!!

Fysiska förändringar och upplevelser: Hur känns det i kroppen? orolig.

Kroppsspråk: Ansiktsuttryck? Hållning? Gester? inget särskilt kollar på tv.

Impulser att handla: Vad ville jag göra? Vad ville jag säga? Ta reda på vem som jobbar i helgen!

Vad jag sa och gjorde i situationen (så exakt som möjligt) Pratade med coachen lite på gymmet, tränade, kom hem och började fundera..

Vilka följder hade känslan (på sinnesstämningen, andra känslor, beteenden,tankar, minnen, kroppen osv)? Ledsen, ångest, orolig

Känslans funktion: Rädsla Undvika faror och skada. Ledsenhet: Skapa eftertanke, tröst och omsorg.

Övrigt: Vad kan mer hjälpa mig? Jag får faktiskt ringa behandlingshemmet om det blir jobbigt så det kan jag ju faktiskt göra i helgen om jag behöver det, här gäller det att komma på någon bra validering, jag kanske ska ringa min terapeut i morgon och fråga hur jag ska hantera helgen. Tar jag reda på vem som jobbar så får jag ett tillfälligt lugn, men står jag ut så ska ju känslan minska sägs det, typ lugnande hjälper för stunden men inte i längden…Jag behöver ha en plan för helgen när det blir jobbigt, jag kan försöka ringa kompisar istället för behandlingshemmet!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Challa86
10/2/14, 10:42 PM
#2

KÄNSLA: Rädsla/ORO

Utlösande händelse för känslan (Vem, vad, när, var)? Vad satte igång känslan? 
Jag skulle på min absoluta första massage ever. 

Tolkningar (tankar, övertygelser) av situationen?
Pga övergrepp är jag inte helt okej med att folk tar på min kropp, speciellt inte när jag är naken. Jag trodde det skulle väcka mycket obehag. 

Fysiska förändringar och upplevelser: Hur känns det i kroppen?
Stressad, spände mig ännu mer

Kroppsspråk: Ansiktsuttryck? Hållning? Gester?
Ingen större skillnad mot annars. 

Impulser att handla: Vad ville jag göra? Vad ville jag säga?
Ville avboka massagen, men eftersom jag fått den i födelsedags present och min farmor bokade tiden blev det ett problem där. Jag kände mig även otacksam om jag inte skulle fullföra det. 

Vad jag sa och gjorde i situationen (så exakt som möjligt)
Sa inget speciellt. Tänkte däremot på att jag gick emot känslan och satte ord på vad jag kände -även om det bara var inför mig själv. 

Vilka följder hade känslan (på sinnesstämningen, andra känslor, beteenden,tankar, minnen, kroppen osv)?

Känslans funktion
Fly

Övrigt: Massagen var nice. Hon var jätteduktig. Jag hade dock svårt för att slappna av, men upplevde ändå situationen som positiv :)

challameow.wordpress.com 

MissFlisan
10/2/14, 10:53 PM
#3

#2 shitt vad bra att du gick emot känslan och gjorde det!! Du kanske borde göra om det snart för att känslan ska minska ännu mer? :) kram!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Challa86
10/3/14, 7:59 AM
#4

#3 Jag kommer absolut se till att få massage snart igen, för det är ju egentligen bra både för kropp och själ :) kram

challameow.wordpress.com 

Zadeira
10/3/14, 12:55 PM
#5

Denna uppgiften har vi faktiskt i läxa nu med, håller på med den modulen, och den är fruktansvärt jobbig men väldigt lärorik.

KÄNSLA: Rädsla

Utlösande händelse för känslan (Vem, vad, när, var)? Vad satte igång känslan? Skulle tillsammans med ena brorsan och pojkvännen köpa nytt gymkort och börja träna igen.

Tolkningar (tankar, övertygelser) av situationen? Alla kommer stirra på mig och undra vad jag gör där. Jag är jättetjock och har tappat alla muskler och kondis och alla kommer stirra och skratta.

Fysiska förändringar och upplevelser: Hur känns det i kroppen? Tung känsla i kroppen. Kände mig frusen och stel.

Kroppsspråk: Ansiktsuttryck? Hållning? Gester? Små rörelser, sammanbitet ansiktsuttryck, dålig och hopsjunken hållning.

Impulser att handla: Vad ville jag göra? Vad ville jag säga? Ville skita i att gå in på gymmet. Ville säga till brorsan och pojkvännen att jag inte mådde bra och kunde träna och åka hem istället.

Vad jag sa och gjorde i situationen (så exakt som möjligt) Gick emot känslan och följde med in på gymmet och provade lite lätta vikter och så bara för att känna av kroppen.

Vilka följder hade känslan (på sinnesstämningen, andra känslor, beteenden,tankar, minnen, kroppen osv)? Skuld och skamkänslor över att jag har gått upp så mycket i vikt igen. Mindes när jag var i bäst form och kunde springa en mil utan problem, tankar och minnen av hur det var innan jag blev sjuk och fick ätstörningar, Borderline och fibromyalgi.

Känslans funktion: Att undvika obehag och situationer jag upplever som farliga och jobbiga.

MissFlisan
11/5/14, 8:47 PM
#6

KÄNSLA: glädje? (Orkar inte ta fram häftet för att kolla vilken känsla som passar in..) Utlösande händelse för känslan (Vem, vad, när, var)? Vad satte igång känslan? Var på bra föreläsning/kurs om vad stress är och insåg att det är just stressad jag är och att veta det fick mig lugn eftersom jag förstod att det är just stressad jag är och Jag kan göra något åt det för att må bättre. Tolkningar (tankar, övertygelser) av situationen? Nu mår jag bättre och jag vet att jag behöver jobba med min stress för annars blir jag sjuk. Fysiska förändringar och upplevelser: Hur känns det i kroppen? Lugn, avslappnad Kroppsspråk: Ansiktsuttryck? Hållning? Gester? Impulser att handla: Vad ville jag göra? Vad ville jag säga? Vila i kapp, ta hand om mig själv, se till att jag mår bra. Vad jag sa och gjorde i situationen (så exakt som möjligt) lugn kväk framför TVn med mig själv. Vilka följder hade känslan (på sinnesstämningen, andra känslor, beteenden,tankar, minnen, kroppen osv)? Mår bättre än på länge, kan se saker mer klart än vad jag gjort på länge, en känsla av hopp. Tankar om att jag vill börja ta hand om mig själv igen. Känslans funktion

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: