De olika modulerna

Saknar hemuppgift i reglera känslor.

2014-11-02 21:37 #0 av: MissFlisan

Jag har funderat ett tag på om det finns någon hemuppgift i hur man reglerar känslan just NU. Jag kollade upp det idag och jag hittade bara hemuppgifter om att ta hand om sina sårbarheter under veckan för att kunna reglera känslan. Men det hjälper mig ju inte just nu?!

Hur gör ni när ni har id. känslan men behöver reglera den nu?

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Anmäl
2014-11-03 06:18 #1 av: Melod

Jag tar fram penna och papper och försöker skriva och konkretisera mina känslor. Ibland händer det att jag får sådant flow att jag automatiskt finner lösningen på mitt problem. Det händer sällan än ofta.

Mår jag väldigt dåligt så tårarna blurrar så man inte ser det man skriver, då lägger jag mig och sover och tänker att "du har rätt till att vara ledsen" och försöker gråta ut all ångest, ledsamhet och stress.

Om jag för stunden inte kan hantera den negativa känslan?? Tar ett djupt andetag, och trycker undan den negativa känslan och tänker mig att jag ersätter det med tom luft som jag fått in av andetaget. När rösten är stadig ringer jag en kompis och ber denne att b a r a prata om positiva saker.

Kan du, så tycker jag att meditation är det allra bästa. Samt att du drar ut på promenader. Gick första gången i mitt liv 1,5 mil. Jag fick en enorm endorfinrus gjorde mig lycklig, och jag kunde plugga mycket lättare. Sov mycket bättra också. Kram :)

Anmäl
2014-11-04 09:49 #2 av: MissFlisan

Bra tips!! Jag borde testa att skriva ner om jag orkar, eller jag borde tvinga mig att orka...det där med promenader är toppen! Jag brukar träna och det hjälper alltid lite.

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Anmäl
2014-11-06 11:06 #3 av: Melod

#3 Skriv bara när du orkar, så mycket du har lust med. Vi har redan massor av saker som vi "tvingas" till att göra. Skriv när du känner att man behöver, för att man faktiskt blir gladare, lyckligare osv. Man behöver inte en extra tvångssak när man redan mår dåligt av alla måsten i livet. Det är i alla fall min tanke. Personligen är ringa en vän man är riktigt trygg med hjälper mest, om vännen nu pratar om bra saker. Annars dra det bara ner på humöret :P

Anmäl
2014-11-06 22:32 #4 av: Challa86

Jag kan också rekommendera att skriva. Min kurator tipsade mig även om att köpa hem ritblock med teckningar i där jag bara behöver koncentrera mig på att hålla mig innanför linjerna. Det blir någon slags distraktion samtidigt som man -förhoppningsvis- klarar av att reglera känslan.
Att ta ett steg tillbaka och titta på vad som egentligen hände (kedje-analys) kan även hjälpa. 

challameow.wordpress.com 

Anmäl
2014-11-07 23:11 #5 av: MissFlisan

Det var ett bra, enkelt och konkret tips! Det ska jag nog göra!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Anmäl
2014-11-07 23:11 #6 av: MissFlisan

Det var ett bra, enkelt och konkret tips! Det ska jag nog göra!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se


"slappna av inget är under kontroll!"

Anmäl